Spring til indhold

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Artikel: Modeskabernes menigheder

Bæredygtigt tøj
Mennesker

Modeskabernes menigheder

Modeskabernes menigheder

21. september 2022 l Læsetid: 20 minutter l Mennesker

Modebranchen befinder sig i disse år midt i et grønt paradigmeskifte. Blandt mange af landets designstuderende er vejen til prestige belagt med ganske andre brosten end for blot ti år siden. Sådan lyder det fra René Foli, som er uddannelsesdekan for Storytelling-, design- og businessuddannelserne ved VIA University College.

Den mærkbare forandring betyder, at vi bør se lyst på fremtiden. Modens såvel som klodens. Der var engang, hvor designere en spe drømte om flamboyante fester med modebranchens mest prominente it girls. Om en glamourøs tilværelse med kameralinserne rettet mod deres mest extravante haute couture på de legendariske catwalks. Om bemærkelsesværdige collabs med verdens mest prestigefyldte magasiner. Og faktisk er det ikke ret længe siden. For blot ti år siden havde drømme som disse et solidt greb i mange af verdens spirende designtalenter. Men så skete der noget. Et paradigmeskifte begyndte at røre på sig inden for modebranchen. Nu står vi midt i det. Den store forandringslyst ”I dag handler det i langt højere grad om lysten til at skabe forandring i en branche, som virkelig trænger til forandring.

Vores studerende og dimittender har forandret sig markant over relativt få år. Hvor det tidligere var drømmen om en glamourøs tilværelse med catwalks og bobler, som tiltrak, er det i dag i lige så høj grad et brændende ønske om at bidrage til en langt mere bæredygtig modebranche.” 


Ordene kommer fra René Foli. Højdemæssigt gør den velklædte herre ikke meget væsen af sig – men når det kommer til strømmene af ord, som kommer over hans læber, forholder det sig ganske anderledes. Han er uddannelsesdekan for Storytelling-, design- og businessuddannelserne ved VIA University College, og han har meget på hjerte.


FOTO: PRFOTO: PR

Forkyndelse for modemenighederne Når han fortæller om modebranchens grønne omstilling og de over hundrede af storytelling-, design- og businessdimittender, som skolen hvert år er med til at udklække, nærmest stråler han. René Foli er en mand med en sag – og de dimitterende fra VIA er tydeligvis det samme: ”Nu skal det her nødigt komme til at lyde for frelst eller religiøst, men karikeret set kan jeg godt somme tider komme til at betragte dem som nogle, der slet ikke kan vente med at komme ud og forkynde for deres menighed.

De taler passioneret om deres værdier, og de er klar til at gå ud og kæmpe for en sag, der er større end dem selv. ’Nu skal jeg bare ud at få implementeret den her plantebaserede læder,’ kan man f.eks. høre en dimittend sige. Det er i høj grad det her med at få implementeret nye materialer, nye mindsets og nye produktions- og logistikformer, de studerende udfordrer hinanden på. Alt sammen fordi, de føler sig indædt beredte på at løfte modebranchen op til helt nye højder bæredygtighedsmæssigt.

Det er her, prestigen ligger i dag – og jeg lover dig: Vidensniveauet er tårnhøjt!” Væbnet med konstruktiv kritik VIA University College danner hver dag rammen om 18.000 studerende alene i Region Midtjylland, og René Foli deler lystigt ud af sine tanker, oplevelser og holdninger fra et mødelokale i Birk Centerpark ved Herning, hvor han har sin daglige gang. Når det kommer til bæredygtighed, nævnes VIA University College ofte som en rollemodel inden for uddannelsesverdenen – og det er da også et krav, at man på samtlige af VIA-uddannelserne har bæredygtige elementer inkorporeret.

”Vi oplever ofte, hvordan de studerende allerede under praktikkerne går til virksomhederne med en både nysgerrig og konstruktivt kritisk indstilling – præcis som vi opmuntrer dem til. De stiller masser af spørgsmål til virksomhedernes sædvanlige måder at gøre tingene på, fordi de er så tændte på at dele ud af deres nyerhvervede viden om alternative tekstiler, produktionsformer, logistiksystemer etc.,” forklarer René Foli og fortsætter: ”Man kan med andre ord roligt sige, at de går ud og lobbyer for en god sag, og når de så vender tilbage fra praktikkerne, ser vi ofte, at de er høje over at have været med til at flytte noget i en grønnere retning. Vi ser dog også, at virksomhederne af og til (endnu) ikke helt har kunnet se meningen i deres budskaber, hvilket selvfølgelig ærgrer vores studerende.” 

FOTO: PR

Kunsten at dosere sine grønne forslag

I disse tilfælde er det René Folis vurdering, at det kan skyldes indgroede vaner hos virksomhederne, som har håndteret tingene på en mere eller mindre bestemt måde i måske 20-30 år. Så er det klart, at man ikke nødvendigvis falder på halen over en praktikants i nogle tilfælde ret vidtgående forslag. ”Du er jo nødt til at stemple ind i den virkelighed, du møder, når du kommer ud i praktikken.

Du er nødt til at respektere virksomhedernes DNA, og at omstillingsparatheden måske ikke er der lige til at starte med. Til at begynde med kan grønne indsatser godt virke ret uoverskuelige at få implementeret, og her er det selvfølgelig vigtigt, at man som praktikant doserer sine forslag.” Så der er altså stor forskel på, hvordan de forskellige virksomheder modtager praktikanterne – og senere dimittendernes – nytænkning og forandringslyst? ”Helt vildt!” slår René Foli fast og uddyber: ”Årsagerne kan være mange. Det sker ikke sjældent, at praktikanterne og dimittenderne kommer ud til en virkelighed, hvor tendensen er at tænke: ’Vi skal bare have en bæredygtig metervare i økologisk bomuld.’ Men så enkelt er det jo ikke. I dag er der ekstremt mange lag i tøjproduktion, og villigheden til at begive sig ind i kompleksiteten omkring den grønne omstilling i modebranchen varierer fra virksomhed til virksomhed.

”Burde vi lukke modebranchens uddannelser? René Foli bevæger sig selv ind på et scenarium, som er svært at lukke øjnene for, når vi taler om en grønnere fremtid for de kommende generationer. Nemlig scenariet, hvor en stor del af modebranchen gør sig selv overflødig i bestræbelserne på ikke at sætte flere miljøbelastende aftryk på kloden.  ”Vi vil jo alle sammen gerne ud at frelse verden – og i den forbindelse kan man jo godt spørge sig selv, hvorfor vi ikke bare nedlægger de uddannelser, som udklækker modebranchens designere, konstruktører, indkøbere, brandere etc. Personligt tror jeg imidlertid på, at vi skal gøre præcis dét, som vi er så godt i gang med. Nemlig at klæde fremtidens aktører inden for modebranchen på til en langt mere bæredygtigt modevirkelighed, hvor vi så stadig tjener penge til landet, holder mennesker beskæftiget etc.,” siger René Foli.

FOTO: PR

Vi skal behandle vores tøj, som vi behandler vores møbler Uddannelsesdekanen fra VIA mener, at der er meget at vinde ved at se anderledes på fast fashion. Det skal i højere grad handle om produkter med en noget længere livscyklus. Produkter der i så fald vil stige i pris men også i etik.Han er ganske bevidst om, at fremtidens beklædningsgenstande så kommer til at mangedoble sig i pris – men det bekymrer ham ikke. Han er sikker på, at forbrugernes mindset vil følge med. ”Vi vil komme til at værne mere om vores tøj igen – ligesom vi gjorde engang. Vi vil i højere grad komme til at behandle vores tøj, som vi behandler vores møbler. Give det en længere levetid og bidrage til, at det kommer til at indgå i en cyklus, hvor det ikke bare dør, når vi ikke selv kan bruge det længere. På den måde kan vores tøj blive ved med at spille en rolle for vores identitet og selviscenesættelse – men uden at det i samme grad kommer til at ske på bekostning af klodens velbefindende.” 

Den holistiske tilgang Modebranchen er som bekendt i gang med en gennemgribende transformation mod mere ansvarlige processer. Men hvordan bidrager modebranchens fremtidige aktører mon bedst til transformationen? ”For mig at se er det allervigtigste den holistiske tilgang. Modebranchens fremtidige aktører skal rette blikket mod samtlige af de muligheder, som findes omkring design. Alternative materialer. Et minimum af forskellige accessories, som jo dels skal produceres, dels samles og herefter flyves eller sejles ind.

Produktionsmetoder. Logistikforhold. For blot at nævne en lille håndfuld af alt det, aktørerne skal tage stilling til. Det gælder om at have breddeblikket slået til,” lyder det prompte fra René Foli.  Fælles front Som uddannelsesdekan for Storytelling-, design- og businessuddannelserne ved VIA University College, hvor størstedelen af Danmarks nye talenter inden for modebranchen uddannes, kan René Foli selvfølgelig ikke lade være med at fremhæve noget af det, som gør netop disse talenter til noget helt særligt for branchen. Det handler frem for alt om en fælles frontlinje med holistiske indgangsvinkler.

Han afslutter sin flydende ordstrøm med disse ord:    
Som uddannelsesdekan for Storytelling-, design- og businessuddannelserne ved VIA University College, hvor størstedelen af Danmarks nye talenter inden for modebranchen uddannes, kan René Foli selvfølgelig ikke lade være med at fremhæve noget af det, som gør netop disse talenter til noget helt særligt for branchen. Det handler frem for alt om en fælles frontlinje med holistiske indgangsvinkler. 

Read more

cropped bukser
Guides

Hvad er cropped bukser?

Som overskriften antyder, er du måske flere gange faldt over begrebet ”cropped bukser”, når du har kigget efter nye bukser. Men hvad betyder cropped jeans egentlig? Læs med her.

Læs mere
Fløjlsbukser
Styling

5 flotte fund i fløjl

5 flotte fund i fløjl 4. oktober 2022 l Læsetid: 5 minutter l Styling Fløjl og fløjlsbukser er en endegyldig klassiker, og derfor heller ingen undtagelse denne sæson. Det bløde, kraftige materiale ...

Læs mere